23 september 2013

FÖRSTA VECKAN

Under veckan som gått har vi introducerats till flera typiska Hong Kong saker, vilket till stor del innebär  restaurangbesök, barer med magisk utsikt, strandbesök och tyfonvarningar.

T har ju sina vardagar klart för sig då han går till jobbetet, för min del kräver dagarna lite mer fantasi, kreativitet och oräddhet.

måndag gick till att packa upp alla våra väskor, alltså alla våra 7 STORA VÄSKOR. Det tog något längre tid än jag hade trott kan man säga, närmare hela dagen. Jag hann dock ta mig ut på stan en dryg timma för inte kan man sitta inne en hel dag. Det känns så konstigt att vara här i en varm myllrande stad, bo nästan som i ett hotellrum, dock något större, tack gode gud för det, och så skall man vara "hemma. Det känns mer som att vi turistar och är på semester än som att vi har flyttat. Helt säkert kommer det att kännas annorlunda när vi fått vår egna lägenhet och våra egna saker har kommit fram till Hong Kong.

Men som sagt, en sväng ut på stan blev det. Jag kände mig dock lite vilsen så här i början. När jag kommer ut på gatan, vart skall jag gå, hur långt skall jag gå, vad vill jag se, vart skall jag börja? Men någonstans måste man ju börja, och för varje gång jag är runt och ser mig omkring kommer staden närmare och blir lite mindre främmande. 

Vi har ju alltid lagat en de mat och tycker om att göra det tillsammans, men här är förutsättningarna lite annorlunda än hemma. I vår lägenhet har vi två kokplattor, och en micro, ingen diskmaskin, ugn eller massa köksredskap. Iallafall finns ambitionen där, så kycklingwok blev middagen efter en att ha försökt att någorlunda samsas i vårt tvåkvadratmeter stora kök. 

Maten från Thairestaurangen i söndags. 


Äntligen fick jag äta sticky rice igen (som jag längtat efter sedan vi var i Bangkok Emma)


Utsikten från vårt fönster


Början på världens längsta escalator, dvs rulltrappa som sträcker sig upp genom hela staden 


griffeltavla på vägen


fortsättning på rulltrappan


Inga kommentarer:

 
Way out Asia © 2013.

Design by The Blog Boat