23 september 2013

FINLUNCH & MID AUTUM FESTIVAL


torsdag spenderades hemma till stor del. En del tid lägger jag på datorn och att pröva att finna vad jag skall syssla med på dagarna. Det finns ju många hemsidor med volunteerarbete och det tänker jag skulle passa fint att lägga lite tid på, jag skall bara hitta vilken typ av arbete det skall vara. Det hade ju varit roligt om man fick användning av det man studerat och jobbar med nu under ganska många år, dvs nursing eller midwifery. 

T kom hem tidigt från jobbet, dvs kl 17, då det är Mid Autumn Festival i helgen och public holiday på fredag. Efter ett tips gick vi på en japansk restaurang som inte såg mycket ut för världen när vi först kom in, men levererade i mästarklass, gud så gott allt var.. lite konstigt, men väldigt gott. 

Sedan, efter mitt instisterande begav vi oss till Tin Hau och Victoria Park där festligheter skulle äga rum, ljuslyktor och draktåg skulle vi få se, i allra högsta grad Hong Kong lokal kultur, tänkte jag... Detta visade sig dock vara största missen denna veckan då det var ungefär en miljon (bokstavligt talat, EN MILJON) kineser som hade tänkt likadant. Det skall tilläggas att temperaturen ute var minst sagt bastuliknande.. Och den där jäkla draken vi skulle få se.. jag hade förväntat mig något magnifikt stort och självlysande som skulle komma svävande, göra störtdyknignar mot publiken och spruta eld ur munnen. Inte då, den magnifika draken var i själva verket ett gäng ungar bärandes på pappersbitar på pinnar som sattes ihop till en, typ 7 meter lång drake. Det sjuka var att ungefär alla i hela Hong Kong samlats för att ta kort på detta. Vi fick lite lätt panik båda två när draken kom och alla små kineser slängde och knödde sig fram för att få en glimt av pappersdjuret. 



Jag mötte upp min hårt arbetande man och hans kollega för lunch på FoFo, den blev lite längre än planerat och gott var det. till och med efterrätt unnade vi oss. 



Mat från den japanska restaurangen Kushiyaki


Edamamebönor innan maten



På gatan i HK 


Alla människor som ville se samma sak


Pass på nu kommer draken...


är det verkligen den vi väntat på i typ 40 min i stekande värme tillsammans med en miljon andra kineser?



På väg genom tunnlarna till MTRen, tunnelbanan alltså

Inga kommentarer:

 
Way out Asia © 2013.

Design by The Blog Boat