22 januari 2014

MIN NYA VARDAG

PATHFINDERS
Kom precis hem från ett möte med Pathfinders. Allt tar tid och jag har redan märkt att den effektivitet man uppskattar och är van vid från Sverige inte existerar här på samma sätt. Jag har många idéer om vad jag skulle vilja göra för dem och hur vi skulle kunna jobba för en positiv förändring men det kommer nog ta lite tid att förändra de rutiner och system de redan har.

Innan jag kom in i bilden fick kvinnorna möjlighet till en graviditetskontroll hos en inhyrd barnmorska en gång i månaden. Planen var att de skulle minska ner dessa kontroller endast till varannan månad på grund av minskat intresse och att kvinnorna helt enkelt inte dök upp. Efter ett tag fick vi inringat problemet och poängterat att det faktiskt finns ett behov av tätare graviditetskontroller men att det svåra är att få kvinnorna att komma. Många av dessa kvinnor kommer från små byar ute på landet och är inte alls vana att passa tider eller ha möten inbokade. Därför skall vi försöka skapa en ny rutin för dem genom att jag är där varje onsdag eftermiddag. På så sätt kan man skapa kontinuitet och säkerhet för dem utan att de behöver hålla reda på datum och tider. Mammagrupper och graviditetskontroller skall onsdagarna innehålla.

STUDIER
I måndags började mina två kurser som jag skall läsa på distans från Sverige, engelska 15 hp och företagsekonomi 15 hp. Båda två läser jag på distans från Umeå Universitet. Engelskan har jag kommit in i efter att ha bott här ett tag, men det var hundra år sedan jag studerade engelska. Välbehövligt och skönt skall det bli att inte bara prata och skriva på känn. Vi skall läsa tre böcker också, tre böcker som inte verkar finnas i en enda bokhandel här, Sula - Toni Morrison, In the Skin of a Lion - Michael Odaatje och The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro. Företagsekonomin är inget jag läst tidigare men jag har ju alltid gillat matte så det känns som att detta passar mig bra.

Jag kan konstatera att jag kommer ha minst sagt fullt upp de kommande månaderna. Hejdå lyxiga tillvaro där vardagen innehållit mycket frihet och inga egentliga måste. Det var fantastiskt ett tag, men jag mår verkligen bäst av att ha saker på mitt schema. Jag blir så oerhört inefektiv när jag har mycket tid. Jag får inte gjort en enda sak. Nej lite press skall nu få förhöja min vardag.

Ikväll skall jag träffa Michelle och Duana två tjejer som jobbat som volontärer för PF i nästan ett år. Vi skall nog kunna jobba fram något bra ihop.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är duktig du Hanna de här kommer du att klara galant. Instämmer med att de är inte nyttigt att ha de så bra och inte ha något vettigt att göra på dagarna så de här blir en utmärkt utmaning för dig /Britt-Marie

Anonym sa...

Det kommer bli jättebra, du är så himla duktig, världsbäst helt enkelt! Jag ser fram emot att få följa med ut till dina patienter en gång. Puss E

 
Way out Asia © 2013.

Design by The Blog Boat