09 december 2013

PATHFINDERS

Som jag tidigare nämnt var jag förra onsdagen på möte med en kvinna som jobbar för en intressant organisation, nämligen Pathfinders. De hjälper gravida kvinnor från andra länder som jobbat i Hong Kong som maids. Som följd av graviditeten blir de avskedade, förlorar sitt visum och sin rätt till sjukvård. Pathfinders hjälper dessa kvinnor med ansökan till ett nytt visum kläder till barnet, nödvändig sjukvård, i vissa fall boende och stöd. De har i nuläget en barnmorska som kommer en gång i månaden men har behov av så oerhört mycket mer. Så denna organisation skall jag alltså börja jobba för!

I dag var jag där på en workshop och provtagning för HIV och träffade en del av mammorna. Flera behövde hjälp med amning och en kvinna i 4-5:e månaden var där för första gången och hade gått hela graviditeten utan ett enda besök hos barnmorska eller läkare. Tyvärr har Pathfinders varken haft utrustning eller kunskap att göra de mest enkla kontroller själva utan kvinnorna har istället fått gå till offentliga sjukhusen här. Sjukvården i Hong Kong är bra och kostar inte mer än ca 80 SEK per besök. Men för dem är det mycket pengar. Kvinnorna blir även riktigt dåligt bemötta av sjukhuspersonalen som ser kvinnorna som prostituerade eller utnyttjande av systemet.

Här finns det så mycket att göra. Min roll blir mycket upp till mig själv. Vi har pratat om hembesök under och efter graviditeten, graviditetskontroller, utarbeta informationsblad om amning, barnskötsel, förlossning och graviditet som skall översättas på olika språk samt så småningom kanske också jobba med antikonception, alltså preventivmedel. Förmodligen skulle jag kunna jobba dag som natt, så mycket känns det som att det finns att göra.

Idag träffade jag två kvinnor som jobbar där som volunteerer, Michelle från Sverige och Duana från Australien. De är i min ålder och har varit involverade i organisationen sedan i april-maj i år. känns som att vi skulle kunna uträtta mycket bra där. Först efter jul kommer jag börja jobba mer aktivt med dem men redan imorgon skall jag på ett hembesök till en kvinna med amningssvårigheter. Det är bara att slänga sig in helt enkelt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis igen! Det är helt fantastiskt och spännande! Jag är så himla glad och stolt över dig!
Puss Emelie

 
Way out Asia © 2013.

Design by The Blog Boat