28 augusti 2014

WEDNESDAY MEETING

Mötet i Onsdags blev verkligen över förväntan. Jag hade med mig en skiss på hur jag tänker mig att ett rutinprogram skulle kunna se ut och de var väldigt positiva. Med på mötet var:

Cindy - en amerikansk sjuksköterska som är här med sin man som är privatpilot för en snorrik kines. Hon doktorerar i nursing och har de senaste åren varit involverad i PF och föreläst om preventivmedel för kvinnorna där. 

Rachel - En socialarbetare på PF som är ansvarig för Family Planning, dvs se till att kvinnorna förstår vikten av preventivmedel och motiveras att använda det. 

Carmen - En socialarbetare på PF som är ansvarig för fördelning av klienter samt ansvarig för socialarbetarna inför CEO:n. 

Vi skall ta fram ett rutinprogram där klienterna måste närvara vid ett visst antal olika gruppträffar/undervisningstillfällen med olika fokus. För att öka följsamheten i användandet av preventivmedel skall de också få få en "one to one" konsultation så att Cindy och jag kan svara på deras frågor och hitta ett alternativ som passar just den kvinnan. 

Del i rutinprogrammet blir också hembesök av mig några dagar efter att kvinnan kommit hem från sjukhuset för att gå igenom papper från sjukhuset, ge amningsvägledning samt hjälpa till med barn. Tanken är att vi skall fånga upp varje kvinna och ge henne stöd, ökad kunskap och självkänsla samtidigt som hon självklart också får hjälp i sin process mot ett visum eller hemresa. 

Idag har jag skapat ett första utkast med ett rullande schema på tolv veckor med två klasser per vecka. I tillägg till det kommer jag ha preventivmedelskonsultationer, graviditetskontroller, stödsamtal och hembesök. 

Idag har jag också registrerat mig på ledarskapskursen jag skall läsa till hösten på Umeå universitet. 







Shorter version in English:
The meeting with Pathfinders this Wednesday went better than expected. They were positive to my ideas about a Routine Program. I will work out a good structure with Cindy (an american nurse), Rachel and Carmen (both Case Workers at PF)

The program will consist of different obligatory classes they have to attend in order to get all help and support Pathfinders can offer. We want them to realize the importance of knowledge and the benefits they will gain through involvement in the program. 

Today I've created a 1st draft of a class schedule (above) that consist of twelve classes on a rolling periodical schedule with two different classes per week. In addition to teaching those classes I'm going to do contraceptive consultations, prenatal checkups, supportive "one-to-one" meetings and home visits.

I've also registered on the Leadership and Leadership Skills Class that I'm taking this fall. Looking forward to it!

1 kommentar:

Unknown sa...

👏👏👏👏👏👍👍👍👍

 
Way out Asia © 2013.

Design by The Blog Boat